Höj status och kvalité och sänk priserna på persontrafiken med järnväg åt norra Sverige – NU!

Så här står det på mitt partis, Centerpartiets, hemsida:

”Att åka tåg är ett av de mest miljövänliga och säkra sätten att transportera sig på. Därför vill vi i Centerpartiet satsa på att bygga ut och underhålla järnvägen.

Vi vill

rusta upp lokala och regionala järnvägsbanor

stärka punktligheten på järnvägen och satsa på regionalt viktiga banor

bygga nya stambanor för höghastighetståg”

DET HÄR ÄR JU FANTASTISKT!!! 🙂

Argument som är oerhört lätta för mig att köpa men jag inser samtidigt att i min landsända är vägen rätt lång att gå innan järnvägen blir det första och främsta alternativet. Det gör förstås Centerns löften än mer viktiga och värda att kämpa för.

På den positiva sidan här hos oss är ju att Botniabanan har kommit till. En fantastisk resurs som har snabbat på tågåkandet en hel del! Och så har vi ju banorna åt Vännäs-Vindeln-Lycksele, spåret till Holmsund mm mm. Allt med en fantastisk potential att göra persontransporterna mer miljövänliga och praktiska än att ta den nedsmutsande och dyra bilen.

Jag åker en hel del tåg i mitt jobb. Det handlar om långa tågresor neråt Stockholm och åter framförallt. Många resor går med flyg också förstås men jag försöker verkligen att ta tåget så ofta det är möjligt.

Men här måste jag börja min klagosång lite försiktigt. Det finns ju en del problem kan man säga. De kan sammanfattas i de följande punkterna och dom skulle jag vilja göra något riktigt ordentligt åt, en och en.

 

Punktligheten/tillförlitligheten

Det är ju bara för ofta som tåget inte går eller kommer försent…

 

Tidsåtgången

Botniabanan är byggd för högre hastigheter=kortare tidsåtgång men det finns flaskhalsar och tågsätten klarar inte av de högre farterna…

 

Antalet avgångar

Jämfört med flyget är det väldigt få avgångar på rutten ner mot Stockholm och åter och när vi börjar prata om de lokala tågen är det likadant…

 

Tågens längd/antalet vagnar

Om pris/kvalité/punktlighet/tidsåtgång fixades så skulle det vara möjligt att transportera långt mer folk och det finns det verkligen potential för. Det är till och med så att nattågen ofta blir fulla, trots höga priser, redan idag på grund av att det är så få vagnar – fixa hit/koppla ihop fler och bättre vagnar!!!!!

 

Kvalitén på tågen/vagnarna

Ja det är faktiskt otroligt att de tåg som Norrtåg transporterar folk i är av så dålig kvalité att personalen senast i söndags, när jag frågade, kommenterade min undran om hur det var med förberedelserna inför vintern 2018/19 med att ”vi får verkligen hoppas att det blir en mild vinter för det går inte att bygga om de här tågen mer och de funkar inte när det blir snö och isbildning”. Ofattbart att man satsade på undermåligt material som vi nu ska plågas av i långliga tider här i norr…

Och så tycker jag att vi borde få fräschare sovvagnar än vad SJ har presterat hittills. De är trånga, värme-vatten-avlopp lämnar en hel del i övrigt att önska och upphängningarna är inget vidare och det gör att många människor inklusive jag har svårt att sova i de här gamla tågen.

Allt det ovan sagda gör att tågåkandet blir ganska beige och att det något glassigare flyget definitivt blir förstahandsalternativet för de flesta och det är innan vi börjar prata om

PRISERNA – för värst är priserna… Alla vet att det är betydligt billigare att flyga med Norwegian/SAS/BRA än att ta tåget Umeå-Stockholm. Och fortare går det. Man måste nästan vara lite av en självplågare för att ta tåget och betala ”extra” för att skaka fram i de gamla SJ-vagnarna eller få ta bussen för att Norrtåg-et inte går pga att de inte tål snö.

Nej det här är helt galet. Vi har betalat infrastrukturen över skattsedeln och då är det väl sjutton också om inte det kunde få vara billigare att ta tåget än det mång-1000-falt mer nersmutsande flyget.

När det gäller kostnaderna tycker jag faktiskt att mitt parti borde ändra sin politik lite. Det borde visst vara bra att ta ut en rejäl flygskatt eftersom att flygbiljetterna verkligen är ohemult billiga. Och använda de pengarna för att vidareutveckla miljövänliga transportsätt.

Men då måste järnvägen fixas först. Allt det ovan skrivna måste fixas. Jag upplever att vår landsända är ordentligt dissad ur järnvägssynpunkt och det är grejer jag vill att vi i vår kommun ska kämpa hårt för att rätta till under de närmaste åren!!!

Vår röst om transporterna med järnväg måste höras tydligt i korridorerna i riksdagen och i regeringskanslierna. Hittills upplever jag att vi duckat för det här och snällt jamsat med.

NEJ – det är DAGS ATT RYTA helt enkelt:

Låt persontrafiken på järnvägen åt norra Sverige få en helt ny status, hög kvalité och mycket mer konkurrenskraftiga priser!!!

Om du tycker som jag – kryssa mig på centerlistan i kommunalvalet i Umeå den 9 september!

(Visited 1 times, 1 visits today)

Leave A Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *